Siirry sisältöön
Visit Suonenjoki

Lahjakkaita on kivaa opettaa ja mitä jos ope muistaakin oikean nimen?

Meille on Leppävirran taideleikkikoulun lasten kanssa tullut omaksi sisäpiirijutuksi sellainen, että aluksi läsnäoloja merkitessä en muistakaan heidän oikeita nimiään, vaan paikalla on ihan toisen nimiset lapset. Voi sitä pettymystä, jos kutsun heitä oikeilla nimillään heti huomenen jälkeen. Lapset pyytävät: Ope sanothan taas meitä väärillä nimillä! Ja minä teen työtä käskettyä. Olen myös esitellyt itseni Sinikkana, Paulana, Eeva-Liisana jne. Yhteisen höpöttämisen ja nauramisen jälkeen katsotaan mitä open kasseista ja laatikoista löytyy ja aletaan taiteilemaan.

Yhdessä taiteen tekeminen lisää tutkitusti ihmisten kulttuurista hyvinvointia. Tehtäväni kuvataiteen opettajana on antaa mahdollisimman paljon tilaisuuksia tähän. Onhan nykyiseen hallitusohjelmaankin kirjattu lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen ja saavutettavuus. Taideleikkikoulusta lähtöisin oleva, tai myöhemminkin elämän aikana aloitettu taide- ja kulttuuriharrastus tarjoaa kulttuurista ja sosiaalista pääomaa.

Taiteen äärellä koettu oppiminen ja onnistuminen tuottaa mielihyvää ikään katsomatta. Jokaisella ihmisellä on oikeus osallistua taiteisiin ja innostua taiteesta, niin tekijänä kuin kokijana. Aikuisten piirustus- ja maalausryhmissä papereille ja maalauspohjille piirtyy eläimiä, arkkitehtuuria ja maisemakuvia, muotokuvia rakkaista ihmisistä. Kuvataidetta on antoisaa opettaa. Taitojen kehittymisen seuraaminen ja ne hetket, jolloin opiskelija alkaa näkemään sen, mitä teos tarvitsee, mihin suuntaan taideprosessi vie, ovat hienoja jaettuja kokemuksia. Koko ryhmä elää onnistumisen kokemuksissa mukana.Ja sitten kun menee vähän pieleen, kannustetaan ja nähdään työn hyviä ja onnistuneita kohtia. Tänä syksynä olen uudessa toimessani saanut opettaa motivoituneita ja taitavia opiskelijoita. Ja jokaisen opiskelijan ja oppilaan kohdalla olen kiitollinen siitä, että olen päässyt jakamaan heidän prosessinsa ja taiteen äärellä kulkevan matkansa.

Anne-Mari Tirroniemi

Kirjoittaja on Sisä-Savon kansalaisopiston suunnittelijaopettaja vastuualueenaan kuvataide ja kädentaidot

Etkö löytänyt etsimääsi? Hae sivustolta