Siirry sisältöön
Visit Suonenjoki

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta eli asiakaslaki

Lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista kutsutaan lyhyesti asiakaslaiksi. Laki koskee sekä viranomaisten että yksityisten järjestämää sosiaalihuoltoa. Sosiaalihuollon asiakaslaki (22.9.2000/812)

Lain mukaan asiakas on otettava huomioon, kun tehdään asiakkaaseen liittyviä päätöksiä. Tukea ja palveluja järjestettäessä täytyy selvittää asiakkaan tarpeet.

Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta, sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa.

Sosiaaliasiamies

  • neuvoo asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa ja eri oikeuksien vireillepanossa
  • avustaa tarvittaessa muistutuksen tekemisessä
  • tiedottaa palvelunkäyttäjien oikeuksista
  • toimii tarvittaessa sovittelijana viranomaisen ja palvelunkäyttäjän välillä ja toimii muutoinkin palvelunkäyttäjien oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
  • seuraa palvelunkäyttäjien oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä vuosittain selvitys kunnanhallitukselle

Sosiaaliasiamiehelle voit soittaa maanantaista torstaihin klo 9 -11.30. Asiamiehen ollessa varattuna voit jättää puhelinaikana puhelinvastaajaan yhteystietosi yhteydenottoa varten. Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen sosiaaliasiamies(at)kuopio.fi. Tarvittaessa voidaan järjestää henkilökohtainen tapaaminen sosiaaliasiamiehen kanssa. Ajanvaraukseen perustuvia asiakastapaamisia järjestetään tarpeen mukaan kaikissa sopimuskunnissa. Sosiaaliasiamiehen käytössä on myös suojattu sähköposti, kun asiamies vastaa viestiin.

Palvelut ovat maksuttomia.

Sosiaaliasiamiehinä toimii Antero Nissinen. Sosiaaliasiamies palvelee Kaavin, Keiteleen, Kuopion, Leppävirran, Pielaveden, Rautalammin, Rautavaaran, Siilinjärven, Suonenjoen, Tervon, Tuusniemen, Varkauden ja Vesannon kuntia.

Sosiaaliasiamies kuuluu hallinnollisesti Kuopion kaupungin organisaatioon.

Sosiaaliasiamies edistää sosiaalihuollon asiakkaina olevien kuntalaisten oikeuksia ja niiden toteutumista sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa.

Sosiaaliasiamies edistää sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksia ja niiden toteutumista sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Sosiaaliasiamies antaa neuvontaa, avustaa sosiaalihuoltoa koskevien muistutuksien tekemisessä ja tiedottaa sosiaalihuollon asiakkaita heidän oikeuksistaan. Hän seuraa sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksien ja aseman kehitystä. Sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän on puolueeton toimija, joka ei aja asioita oikeudellisesti, vaan toimii neuvoa antavasti.

Etkö löytänyt etsimääsi? Hae sivustolta