Sosiaalipalveluiden asiakkaan asema ja oikeudet


Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta eli asiakaslaki

Lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista kutsutaan lyhyesti asiakaslaiksi. Laki koskee sekä viranomaisten että yksityisten järjestämää sosiaalihuoltoa. Sosiaalihuollon asiakaslaki (22.9.2000/812)

Lain mukaan asiakas on otettava huomioon, kun tehdään asiakkaaseen liittyviä päätöksiä. Tukea ja palveluja järjestettäessä täytyy selvittää asiakkaan tarpeet.

Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta, sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa.


Sosiaaliasiamies

  • neuvoo asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa ja eri oikeuksien vireillepanossa
  • avustaa tarvittaessa muistutuksen tekemisessä
  • tiedottaa palvelunkäyttäjien oikeuksista
  • toimii tarvittaessa sovittelijana viranomaisen ja palvelunkäyttäjän välillä ja toimii muutoinkin palvelunkäyttäjien oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
  • seuraa palvelunkäyttäjien oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä vuosittain selvitys kunnanhallitukselle

Sosiaaliasiamiehelle voi soittaa maanantaista torstaihin klo 9 -11.30. Asiamiehen ollessa varattuna voi asiakas jättää puhelinaikana puhelinvastaajaan yhteystietonsa yhteydenottoa varten. Tarvittaessa asiakkaalle voidaan järjestää henkilökohtainen tapaaminen sosiaaliasiamiehen kanssa. Ajanvaraukseen perustuvia asiakastapaamisia järjestetään tarpeen mukaan kaikissa sopimuskunnissa. Sosiaaliasiamiehen käytössä on myös suojattu sähköposti, kun asiamies vastaa viestiin.

Palvelut ovat maksuttomia.